duminică, 6 martie 2011

Mantisa de John Fowles

Cu greu am recunoscut în Mantisa pe autorul Magicianului şi a lui Daniel Martin. Nu am regăsit construcţia puternică şi sugestivă din romanele lui Fowles, însă am perseverat în speranţa de-a regăsi o simbolistică ascunsă ce urma să mi se înfăţişeze doar la sfârşit.

Mantisa este povestea unui scriitor în plină criză de inspiraţie. În urma unui accident, Miles Green îşi pierde memoria şi reperele fireşti. În spital, este supus de către o domnişoară doctor Delfie unui tratament de recuperare ce presupune stimulare sexuală şi practice dintre cele mai curioase. Doctorul Delfie credea că stimulându-i sexualitatea, fie şi în contra voinţei sale, Miles Green îşi va recupera identitatea.

Întreaga structură a romanului presupune un şir de conversaţii pline de simboluri între eul creator al scriitorului şi imaginaţia sa, întruchipată rând pe rând de zeiţa poeziei lirice amoroase, Erato sau de Dr. Delfie. Erato este înfăţişată cititorului drept o femeiuşcă stupidă şi plină de idei găunoase a cărui principal scop pare să fie subminarea puterii creatoare a scriitorului.

Singurul simbol ce a găsit răsunet în înţelegerea mea este cel al scriitorului într-o permanentă dispută cu puterea sa creatoare. Lupta aceasta este transpusă în roman folosind simbolistica discuţiilor conjugale în care parteneri lovesc în stima de sine a celuilalt. Fiecare din cei doi, şi mai cu seamă Erato, foloseşte pretextul afecţiunii şi a cunoaşterii reciproce pentru a lovi în slăbiciunea celuilalt. Imaginaţia scriitorului slăbeşte atunci când conştinţa propriei incapacităţi prinde contur.